‘0395A.ĐC’
2012-2013
wood from Home Depot,
found objects, artwork ‘I Drink My Country’ and ‘I Make Myself A Rock to Experience Geopolitical Issues’
exhibited
+ MFA thesis show – Sullivan Gallery, School of the Art Institute of Chicago, USA – May to Jun 2013 [+link]
+ A Solo Exhibition by Ly Hoàng Ly – THE FACTORY Contemporary Arts Centre, HCMC, Vietnam – Aug to Sep 2017 [+link]
‘I Drink My Country’
2012
9’10’’, on loop, ed. 2 + 1 AP
‘I Make Myself A Rock to Experience Geopolitical Issues’
2012
10’, on loop, ed. 2 + 1 AP
Stepping into ‘0395A. ĐC’, the most theatrical piece in the exhibition, we are confronted with objects and artworks that allude to the uncertainty of life at sea: two large pieces of wood forming a triangular shape resembling the head of a boat washed ashore, a fishing net clinging onto a cabinet, half-written opened notebooks, some cassette tapes, a red S-shaped hook, a charcoal stove, the series 0395A.ĐC smearing across the wood., and bones-bones-bones-bones everywhere. On the surface of the wood we see a projected video of a woman dressed in a red traditional áo dài, bent down in front of the ocean in a foetal position, stubbornly remaining as the waves hit her (titled ‘I Make Myself A Rock to Experience Geopolitical Issues’); and behind it, a video of a woman wearing the same áo dài, drinking water again and again until it drives her to sickness (titled ‘I Drink My Country’). These two videos are documentation of Ly Hoàng Ly’s on-going performances, where the artist tests her own physical and mental endurance by giving herself up to natural elements, as if to reflect the journey one goes through in situations of hopelessness and restlessness. Look carefully, and on one of the walls we will find a still image of the portrait of an aged man, underneath which the subtitle reads, “I had no choice but to cut the rope connected to that boat.” A line so disturbingly familiar. Could we have read it elsewhere in the exhibition?
Bill Nguyễn
*
‘0395A.ĐC’
2012-2013
gỗ từ Home Depot, đồ vật tìm thấy, tác phẩm ‘Tôi uống nước’ và tác phẩm ‘Tôi là đá’
‘Tôi uống nước’
video performance
2012
9’10’’, chạy lặp lại, 2 phiên bản + 1 bản nghệ sĩ
‘Tôi là đá’
video performance
2012
10’, chạy lặp lại, 2 phiên bản + 1 bản nghệ sĩ
Bước vào tác phẩm sắp đặt mang nhiều màu sắc sân khấu này, ta đối diện với những tác phẩm và đồ vật khiến liên tưởng tới đời sống bấp bênh, lênh đênh trên biển: hai mảng gỗ đặt kế nhau, tạo thành hình dáng giống như mũi thuyền – một con thuyền mắc kẹt trên bờ; một tấm lưới đánh cá tả tơi bám trên tủ; những cuốn sổ tay sờn cũ để mở; đôi ba cuộn băng cát-sét; loạt kí tự 0395A.ĐC lốm đốm xuất hiện; chân dung đổ, vỡ của một người đàn ông; những khúc, vụn xương chồng chất lên nhau… Trên bề mặt gỗ, hiện lên đoạn phim một người phụ nữ mặc áo dài đỏ, gập người trước biển trong tư thế bào thai, không di chuyển mặc cho sóng quật (‘Tôi là đá’); còn phía sau, là đoạn phim cũng người phụ nữ mặc áo dài đỏ đó, liên tục uống nước, uống nước, uống nước… cho tới khi không thể chịu nổi (‘Tôi uống nước’). Và, xương, xương, xương, xương… ở khắp nơi. Trong góc, im lìm một cái bếp than. Bên trên, một chiếc móc đỏ hình chữ S treo lơ lửng. Loạt kí tự 0395A.ĐC lốm đốm xuất hiện trên mặt gỗ. Đối diện, một chân dung tĩnh của người đàn ông có tuổi. Hai video trên là những thước phim tư liệu, ghi lại chuỗi tác phẩm trình diễn còn đang tiếp diễn của Ly. Ở đó, cô kiểm chứng sức bền của mình bằng cách gieo thân vào các điều kiện tự nhiên (đôi khi ngoài tầm kiểm soát), như một cách phản ánh hành trình mà thể trạng và tâm lý một người phải trải qua khi bị rơi vào những tình huống vô vọng và bất an.
Bill Nguyễn